Tykkää meistä täälläf_logo
mekin tykkäämme Sinusta!

Seuraa meitä täälläInsta
mekin seuraamme Sinua!

 

Kaikki uusi ja ihana
sisäpiirikirjeessä!

 

Kuulemme myös
mielellämme
palautetta!

 

Asiakasedut
HiMOtar-kortilla

 

 

Vatsatreenistä.

vatsaVatsa, ABS, pömppö – rakkaalla lapsella on monta nimeä 🙂 Miksi lähes joka ikisellä jumppatunnilla tehdään vatsaharjoituksia? Miksi vatsasta puhutaan yleensä niin paljon? Vatsa on niin kuuluisa asia, että ihmettelen, miksi siitä ei ole tehty vielä elokuvaa? Sehän on kuuluisampi, kun Brad Pitt?

Kun seisot peilin edessä ja sovitat vaatetta, mitä katsot ensimmäisenä? Tutkimuksen mukaan sekä naiset että miehet tsekkaavat, näkyykö pömppö. Olen joskus lukenut, että miehiä oma pömppö haittaa, mutta naisen pömppö pidetään usein kauniina asiana. Vatsa-alue on myös eläimille tärkeä – sitä he paljastavat viimeisenä, ja sen näyttö on aarremaisen luottamuksen merkki.

Vatsa on tärkeä meillekin. Jos ei mennä sen syvemmälle (ruoka, vauvat jne.), niin vatsa tai oikeasti keskivartalon tuki pitää meidät pystyssä, pitää ryhdin seistessä. Vatsasta lähtee voima tanssiessa, juoksussa, kävellessä, imuroidessa – aivan kaikessa. Pilateksen kehittäjä Josef Pilates kutsui vatsa POWERHOUSEksi, ja oli oikeassa.

Joka ikinen liike lähtee vartalon keskustasta eli vatsasta, mutta hyväkuntoiset vatsalihakset pitävät yllä myös hyvinvointia, jaksamista ja terveyttä kaikessa, mitä teemme.

Eli mitä, jos olisi vaan pömppö ja vatsatreeneistä oltaisiin luovuttu aikoja sitten? Tässä on muutama asiaa, mitä olisi tapahtunut:

•Usein pömppö haittaa silmää ja aiheuttaa epätyytyväisyyttä omaan ulkonäköön. Kun et ole tyytyväinen itseesi, voitko olla hyvällä päällä, onnellinen?

•Pömppö myös rasittaa selkää – kireä alaselkä kiristyy entisestä enemmän ja kipeytyy. Elämä kivun kanssa – sitä ei toivota kellekään.

•Pömppö vaikeuttaa mm. hengittämistä, kun keuhkot ja pallea ovat ns. rutistuksessa. Jos et hengitä kunnolla, olet väsynyt ja voimaton.

•Ilman vatsalihaksia, emme pysyisi pystyssä – kehon painopiste menisi niin, että kallistuisimme taakse. Noh, silloin taas poistuu ensimmäinen haitta: et näkisi itseäsi peilistä, kun nokkasi olisi kohti taivasta!

•Meillä ei olisi vyötäröä – koska sitä meillä on vinovatsalihaksien ansiosta. Olisimme sellaisia tynnyreitä, pötköjä, tönköt.

•Mutta sekään ei haittaisi, koska tuskin olisimme liikuntakykyisiä. Ja ilman liikettä, ei olisi elämää.

Treenataan siis vatsoja, mutta tehdään sen mahdollisimman oikein ja mahdollisimman monipuolisella tavalla – vaihtoehtoja on! Jos luet tämän, koodilla ”CHANNEL” voit tulla maksutta kokeilemaan syyskauden aikana torstain Vatsa-Peppu Muokkausta klo 17.45 tai Core Workouttia pilatesohjaajan johdolla tiistaisin klo 18.15!

Tervetuloa!

❤:lla, Sveta