Tykkää meistä täälläf_logo
mekin tykkäämme Sinusta!

Seuraa meitä täälläInsta
mekin seuraamme Sinua!

 

Kaikki uusi ja ihana
sisäpiirikirjeessä!

 

Kuulemme myös
mielellämme
palautetta!

 

Asiakasedut
HiMOtar-kortilla

 

 

karma logoHiMOn uusin yhteistyökumppani on uuden ajan kauppa: Karmashop.
Aika monet miettivät vaatteiden valmistuksen taustoja ja harva laittaa enää päälleen mitä vaan, ajatelematta asiaa sen kummemmin. Turkis? Angorapusero Kiinasta? Lapsityövoimalla tehdyt vaatteet? Sen takia HiMO on ylpeä tästä
yhteistyöstä.

Karmashop on Suomen ensimmäinen reilun kaupan muotiin sekä ekologisiinmateriaaleihin erikoistunut vaatekauppa verkossa. Perustaja Heidi Heikkinen on jo lukioikäisestä tehnyt kehitysyhteistyötä Afrikassa ja Aasiassa. Hän halusi että Suomesta saisi tuotteita, jotka täyttäisivät yhtä aikaa kolme tärkeää kriteeriä: tyylikäs ulkonäkö, ekologisesti valmistettu materiaali ja eettiset valmistusolot. Vielä Heidin opiskeluaikana ei tällaisia tuotteita Suomesta saanut. Heidi halusi rakentaa suorat suhteet kehitysmaiden valmistajayhteisöihin, tiedottaa suomalaisia ostamiemme tuotteiden ympäristövaikutuksista ja alkuperästä sekä tuoda kuluttajille eettisempiä vaihtoehtoja.

Karmashop on nyt toiminut 7 vuotta. Yritys on vienyt Heidin välillä Nepaliin työskentelemään YK:n mikroyrittäjiä kouluttavaan köyhyydenvähentämisohjelmaan sekä johtanut Heidin nykyiseen päivätyöhön kehitysyhteistyöjärjestö World Visionin Intian maavastaavana. Seitsemän vuoden aikana ekologisten ja eettisten tuotteiden saatavuus Suomessa on
parantunut paljon, mutta toisaalta kehitys on koskenut enemmän elintarvikkeita kuin vaatteita, ja siksi Karmashop ja Heidi tietävät, että meitä ja teitä -näistä asioista kiinnostuneita ihmisiä- tarvitaan edelleen!

Karmashopin erikoisuutena ovat maailmalla tunnetummat luomumuodin merkit, jotka tekevät yhteistyötä kuuluisien designerien kanssa sekä luomu- ja kierrätysmateriaaleista valmistetut liikuntavaatteet.

Heidi, miten ekologisuutta ja reilua kauppaa voi edistää sen lisäksi, että
itse valitsee tarkasti ostoksensa?

Ostamalla harvemmin ja laadukasta sekä hoitamalla vaatteita hyvin. Esim. seuraamalla pesuainemerkintöjä voi vaatetta (ja luontoa) säästää. Voi myös aloittaa pienin askelin, kuten valitsemalla biohajoavat ja ympäristöystävälliset pesuaineet kotiinsa -laadukkaita merkkejä löytyy jo nykyisin tavallisista marketeistakin. Tärkeää olisi sekin, että antaa palautetta ns. halpavaateketjuille tai kysyy vaatteen alkuperästä/valmistusoloista ostoksilla käydessään -tämä antaa merkin siitä, että kuluttaja on kiinnostunut ja haluaisi tietää tuotteista enemmän kuin mitä meille nykyisin kerrotaan.

Mistä tuotteesta olet itse erityisen ylpeä?

People Tree-merkin muodikkaasti printatut ja laadukasta popliinia olevat Lizzie- ja Elisa -mekot, koska ne ovat niin upeita ja monikaan ei uskoisi, että tällaisia tuotteita löytyy myös luomuna. Toki innokkaana liikkujana olen myös ylpeä kaikista urheiluvaatteistamme, koska ne ovat niin ihanan tuntuisia ja hyvin suunniteltuja, ja koska eettisesti ja ekologisesti
valmistetut liikuntavaatteet ovat vielä harvinaisuus.

Minkälaisia terveisiä haluatte lähettää HiMOttarille?

Itse löysin yritys- ja työkiireiden ja tietokoneella istumisen täyttämien vuosien jälkeen taas tanssin ilon Himosta ja minusta on ihanaa, että HiMOssa kaikenlaiset ja -ikäiset naiset kohtaavat ja saavat olla omia
itsejään. Aloitetaan taas vuosi liikkuen ja pidetään huoli itsestämme…ja planeetasta ja toisistamme!

Kiitos Karmashop!  HiMOttaret hoi, tsekatkaa karmashop.fi !